Translate

Friday, February 15, 2019

Submission Majlis (PBT) | Permohonan Kelulusan Pelan Bangunan

JENIS PELAN UNTUK DI SUBMIT KE MAJLIS (PBT) 




Pelan Arkitek : Pelan Bangunan 

CADANGAN MEMBINA SEBUAH BANGLO/RUMAH 1 TINGKAT/ 2 TINGKAT/TAMBAHAN/UBAHSUAI 

1 ~ Pelan Pembangunan (jika Perlu) 
2 ~ Pelan Arkitek 
3 ~ Pelan Jurutera 

Pelan Arkitek 
-merupakan pelan yang pertama harus disediakan terlebih dahulu untuk mendirikan rumah. Pelan ini menunjukkan pandangan luaran dan dalaman rumah. Sebuah pelan Arkitek yang lengkap dan bersedia untuk submission adalah mengandungi perkara berikut, melainkan jika tidak berkenaan, iaitu:

 A. Pelan Tapak 
-Pelan ini menunjukkan pelan lot tanah tempat rumah yang hendak dibina, ianya juga menunjukkan lot-lot lain yang berada di sekeliling lot tersebut. Pelan tapak ini juga perlu dimasukkan pelan rumah ke dalam lot tanah. Pelan tapak ini mesti ditunjukkan tapak rumah(pelan lantai bawah), system sanitary iaitu manhole, piping, septic tank, parit, limit jarak antara rumah dan lot serta lain-lain yang diminta oleh pihak majlis. 

B. Pelan Lokasi 
-Pelan ini menunjukkan kawasan/seksyen lot tanah tersebut, juga ditunjukkan pelan dari jalan utama ke lot tanah, nama bangunan seperti sekolah, hospital yang berdekatan juga perlu ditunjukkan. 

C. Pelan Kunci 
-Pelan yang menunjukkan daerah/negeri/mukim kawasan lot. 

D. Pelan lantai Bawah (ground floor key plan) 
-Pelan yang menunjukkan perkara yang mengikut kemahuan pemilik 

E. Pelan lantai Atas (1st floor key plan) 
-Pelan yang menunjukkan perkara yang mengikut kemahuan pemilik. 

F. Pelan Bumbung (roof plan) 
-Menunjukkan jenis bumbung dan kecuranannya juga perlu ditunjukkan wire mesh iaitu paip udara bagi sanitary. 

G. Pelan Pandangan (elevation plan) 
-Ia menunjukkan pandangan rumah dari luar. 

H. Pelan Keratan (cross section) Pelan ini menunjukkan pandangan keratan rentas rumah

I. Pelan Sistem Bekalan Air dan Sanitari 
-Menunjukkan saiz dan jenis paip, tangki air, tangki najis, sink, basin, floor trap serta yang berkaitan dengan paiping installation sanitary and plumbing 

J. Jadual Pintu dan Tingkap 
-Jadual yang menunjukkan saiz dan jenis pintu dan tingkap 

K. Pelan Pagar
- Pelan ini mengandungi pelan pagar dan perincian untuk tempat meter air, tong sampah dan meter elektrik. 

L. Jadual Pencahayaan dan Pengudaraan 
-Jadual menunjukkan pengiraan ruang cahaya dan udara. 


Pelan Jurutera : Rekabentuk 

Pelan Jurutera : Rekabentuk 
Penyediaan pelan oleh pihak jurutera bagi pembinaan rumah terdiri daripada pelan r.c, pelan sanitari, pelan plumbing, pelan kerja tanah(jika perlu). Semua pelan ini akan direkabentuk setelah menerima pelan dari arkitek. Setiap jenis pelan tersebut akan di hantar ke jabatan yang berbeza iaitu pelan r.c disertakan pelan arkitek perlu di submit ke Majlis. Pelan sanitari ke JPP dan pelan plumbing ke JBA 

Pelan R.C 
Pelan r.c menunjukkan rekabentuk struktur(kerangka besi) sesuatu bangunan. Setiap saiz besi, saiz tiang, saiz beam akan ditunjukan dengan jelas dan perlu diikuti oleh kontraktor semasa dalam pembinaan nanti. Pihak jurutera akan melakukan pengawasan terhadap kontraktor supaya struktur rumah dibina mengikut pelan yang disediakan. Pembinaan rumah yang tidak mengikut rekabentuk yang betul akan mengalami keretakan dan runtuh. 

Pelan Plumbing 
Pelan plumbing merujuk kepada system paip bekalan air rumah. Ianya menunjukkan saiz paip, saiz tangki air serta punca paip sedia ada yang akan disalurkan ke rumah. Pelan ini akan di submit kepada JBA untuk kelulusan. 

Pelan Sanitari 
Pelan yang menunjukkan system pembentungan rumah, terdapat beberapa siri submission untuk pelan ini. Jika dilihat pelan jenis ini adalah lebih kurang sama dengan pelan plumbing kerana ianya menunjukkan saiz-saiz paip yang akan digunakan. Jenis septic tank yang disediakan adalah mengikut jumlah penghuni dan akan ditentukan oleh jurutera. JPP adalah pihak yang bertanggungjawab dalam kelulusan pelan jenis ini dengan mengikut prosedur yang ditetapkan. 

Pelan Kerja Tanah (Earthwork) 
-Pelan ini disediakan jika keadaan tapak perlu ditimbun atau dikorek (cut n fill) 

No comments:

Post a Comment

Translate