Translate

Wednesday, May 10, 2017

Kontraktor Telah Lempar Tuala Putih | Minggu Ke-15



Faham ke maksud tajuk di atas. Jika didalam sukan tinju apabila coach melemparkan tuala putih ke dalam gelanggang, maka, itu bermaksud coach telah memutuskan untuk menyerah kalah walaupun peninjunya nampak masih terus bertahan. Untuk mengelakkan keadaan menjadi lebih buruk, coach mahu perlawanan dihentikan.

Dalam kes rumah aku ni, sudah 7 hari kerja-kerja di tapak projek dilakukan oleh seorang pekerja bersama isterinya. Dan, hari ini langsung tidak kelihatan pekerja tersebut yang juga merupakan tukang bagi projek ini.

Kontraktor telah dipanggil dan hasil perbincangan seperti yang telah aku jangka, TAMBAHAN KOS! Aku memang naik angin betul bila kes ini berakhir macam ni. Bagaimana seorang kontraktor boleh melepaskan tanggungjawabnya dengan tidak mematuhi sebutharga yang telah dipersetujui dan ditandatangani bersama. Senangla run project macam gini, buat dulu, bila tak cukup tambah, bila tak cukup tambah. Ingat ini buat reban ayam hape ke? Kalau macam gini caranya (jenis bila tak cukup tambah, bila tak cukup tambah), semua orang pun boleh jadi kontraktor termasuk aku. Apa taknya, panggil Indon, pastu bayar gaji hari dan barang kita beli sendiri. Tujuan kita lantik kontraktor ialah mereka buatkan costing yang merangkumi upah kerja dan bahan binaan, jika cost dalam bajet owner, sudah tentu owner akan bersetuju dengan sebutharga yang diberikan. Sekiranya projek bermasalah, kontraktor MESTI bertanggungjawab untuk menyiapkan projek tersebut dalam apa jua keadaan sekali pun.

Kes-kes sebegini memang banyak berlaku dan aku tak sangkan pula boleh terjadi kat aku sebab Param adalah jiran aku dan telah punya pengalaman menguruskan projek ubahsuai rumah di sekitar Fasa 7, Bandar Tasik Kesuma. Ini tak termasuk projek-projek rumah yang dia uruskan di luar Bandar Tasik Kesuma. Jika projek-projek dia ditempat lain yang bermasalah sudah tentu kesannya merebak ke projek aku. Aku rasakan inilah yang berlaku pada projek rumah aku ni. Projek rumah aku ni dia uruskan bersama dengan partnernya yang bernama Aizat dari Bandar Rinching.

Nampak sangat mereka tidak memantau projek ini dengan baik. Pada pagi ini mereka masih terkial-kial nak senaraikan apakah kerja-kerja yang pending. Dan lagi bertambah pelik, baru pagi ni nak kira berapa kos tambahan. Kalau dah tahu projek bermasalah, by right, semua perkiraan tu dah dibuat lebih awal. Jadi bila owner tanya berapa kos tambahan, sudah tentu satu kos tambahan yang lebih hampir tepat dapat diberikan. 

Mengikut rangka perjanjian bayaran berdasarkan pada jadual dibawah, pihak kontraktor sepatutnya menyiapkan kerja-kerja ubahsuai sehingga peringkat ke-4. Namun begitu masih banyak kerja-kerja yang masih belum dilaksanakan pada peringkat ke-4. Contohnya pemasangan jubin masih belum dilakukan. Ini adalah kerja "terbesar" dalam peringkat ke-4 ini. Itu belum termasuk pemasangan tingkap dan pintu. Kontraktor ada menyuarakan hasrat untuk bayaran peringkat ke-5 dibayar lebih awal, namun tidak mungkin aku dapat melepaskan bayaran tersebut selagi kerja-kerja peringkat ke-4 belum disempurnakan.


PERINGKAT
BAYARAN
KERJA-KERJA YANG PERLU DILAKUKAN
1
PAID


·         Menanda tapak binaan
·         Mengorek tanah untuk membuat sum
·         Membina tapak gajah
·         Menyediakan frame besi untuk tiang tunggak
·         Membina tiang tunggak
2
PAID



·         Menyediakan formwork untuk slab dan beam
·         Menyediakan conduit pendawaian
·         Siapan piping
·         Membina slab konkrit dan beam konkrit
·         Mendirikan batu-bata
3
PAID


·         Memasang trusters
·         Memasang lapisan kalis haba
·         Memasang bumbung
·         Siapan pendawaian letrik
4
PAID


·         Siapan plaster dinding
·         Memasang frame tingkap dan pintu
·         Pemasangan aksesori tandas
·         Pemasangan jubin
5
PENDING

·         Siapan undercoat
·         Sentuhan terakhir dan lain-lain
6
PENDING
·         Siapan mengecat luar dan dalam


Sekarang aku tengah berfikir, apakah tindakan yang patut aku lakukan sekarang. Ada berapa perkara yang ada dalam pelan tindakan aku antaranya :
  • Ambil tindakan undang-undang melalui Tribunal Pengguna. Aku pun memang dah ada pengalaman dengan kes Tribunal Pengguna yang mana aku menang kes tu.
  • Menerima opsyen pertama dari pihak kontraktor untuk menambah RMXXK. 
    Ini namanya menyelesaikan masalah kontraktor bukannya menyelesaikan masalah aku.
  • Menerima opsyen kedua dengan meneruskan projek. Upah kerja harian diberikan dan barang-barang dibeli oleh owner. Ini juga namanya menyelesaikan masalah kontraktor bukannya menyelesaikan masalah aku.
  • Aku sendiri yang menguruskan baki projek. Cari pekerja Indon ke Bangla ke dan beli barang binaan.
Projek yang telah bermula pada 18-Dis-2013 kini telah menemui jalan buntu pada 20-Mar-2014. 

Semoga penyelesaian kepada segala masalah ini dipermudahkanNya. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Translate