Translate

Wednesday, May 10, 2017

Perancangan Dalam Mengubahsuai



Ini merupakan perkara asas dalam merancang pengubahsuaian rumah anda. Ianya meliputi perkara-perkara seperti :
  • memikirkan bahagian yang ingin diroboh dan ditambah.
  • buat keputusan samada ingin tinggal di tapak binaan atau berpinda ke rumah lain. Ambil kira faktor berapa lama anda ingin rumah anda disiapkan. Jika anda tinggal di tapak projek, sudah tentu jangkamasa projek lebih panjang. Jika anda berpindah, banyak kerja-kerja yang dapat dilakukan secara serentak ataupun dilakukan mengikut cuaca. Contoh : dalam proses menaikkan dinding (ikat batu-bata), hujan turun berhari-hari, maka, kontraktor boleh mengarahkan pekerja untuk memecahkan dinding asal yang perlu dipecahkan. Mereka boleh buat kerja yang melibatkan bahagian dalaman.Lagipun jika ubahsuai rumah melibatkan tidak kurang dari 50%, eloklah berpindah kerana debu dari bahan binaan boleh mendatangkan kesan tidak sihat kepada anak-anak kecil. Buat keputusan dengan cepat kerana anda juga perlukan masa untuk mendapatkan rumah sewa. Pengalaman saya, tawarkan bayaran serentak 4 bulan sewa dan anda mungkin dapat harga sewa rendah.
  • melukis pelan asas secara kasar dari segi keluasan yang diubahsuai atau dirobohkan.
  • memilih beberapa kontraktor dan membentangkan pelan asas bagi mendapatkan sebutharga ubahsuai rumah. Sebaiknya dapatkan sebutharga tidak kurang dari 5 kontraktor. Dari 5 kontraktor ini dapatkan dari syarikat sendirian berhad (Cth : ABC Construction Sdn. Bhd), syarikat persendirian (Cth : Ahmad Enterprise) dan orang perseorangan yang tidak mempunyai syarikat (ini termasuklah dari warga Indonesia). Selepas itu buat senarai pendek 3 yang terendah.
  • Tips : Dapatkan sebutharga binaan asas iaitu tidak termasuk tiles, aksesori bilik mandi, aksesori tandas. Tapi minta kontraktor masukkan upah pemasangan. Ini untuk mengelakkan konflik di antara kontraktor dan anda. Contoh : Anda mungkin fikir yang kontraktor akan memasang tiles dari jenis gred A tetapi apa yang kontraktor pasang adalah jenis gred B.
  • berbincang dengan pelukis pelan berkaitan pelan rumah yang akan dihasilkan. Ini termasuklah prosidur-prosidur yang perlu diikuti demi memastikan pelan rumah diluluskan oleh pihak berkuasa tempatan. Pelan akhir rumah anda akan dihantar oleh pelukis pelan ke pihak berkuasa tempatan untuk kelulusan. Anda akan menerima 2 jenis pelan iaitu pelang bangunan dan pelan struktur.
  • setelah pelan rumah diluluskan, berbincanglah dengan 3 kontraktor yang telah disenarai-pendek. Kemungkinan harga akan berubah sedikit kerana ianya bergantung kepada spesifikasi pelan struktur bangunan. Kebiasaannya harga sebutharga adalah berdasarkan pengalaman kontraktor dalam membina rumah pada spesifikasi struktur bangunan yang difikirkan kukuh. Namun begitu pendapat kontraktor dalam struktur binaan adalah berbeza dengan pendapat jurutera struktur yang dinyatakan didalam dokumen pelan struktur. Selalunya, selepas melihat pelan struktur, pihak kontraktor akan menaikkan harga sebutharga. Jadi terpulanglah kepada anda samada ingin mengikut pendapat kontraktor ataupun mengeluarkan sedikit lagi wang untuk membina rumah anda mengikut spesifikasi pelan struktur yang telah diluluskan. Jurutera struktur selalunya bertindak selamat dengan memilih struktur yang difikirkan selamat berdasarkan kiraan kejuruteraan. Mereka tidak datang ke tapak projek sebelum menyediakan dokumen pelan struktur. Rasanya jika mereka datang terlebih dahulu ke tapak projek, pelan struktur mungkin lebih ringkas dan seterusnya kos binaan dapat diturunkan. Maksud saya disini ialah faktor-faktor seperti adakah tanah dari jenis kambus atau tanah potong. Jika tanah rumah pada asalnya dibangunkan oleh pemaju adalah dari jenis tanah potong, maka, kekuatan tanah itu adalah tinggi dan tidak memerlukan saiz "footing" yang besar. Lebih besar footing, lebih banyak besi digunakan dan lebih banyak konkrit diperlukan.
  • rancang tarikh mula dan dapatkan persetujuan dengan kontraktor. Kontraktor juga perlukan masa untuk membina pasukan mereka.
  • seterusnya setelah memilih kontraktor dan mengunci harga, dapatkan payment schedule dari mereka. Payment schedule mestilah jelas berdasarkan peringkat kesiapan bangunan.
  • buat resit bayaran dan surat rasmi perlantikan kontraktor. Dokumen-dokumen ini diperlukan sekiranya projek bermasalah, anda boleh membuka kes dari sudut perundangan.
  • bayar kontraktor berdasarkan payment schedule dan projek pun bermula.
Akan saya kongsikan pengalaman saya disini terutamanya konflik-konflik yang berlaku. Konflik adalah sesuatu yang baik kerana PROJEK YANG TIDAK MEMPUNYAI KONFLIK ADALAH SEBENARNYA PROJEK YANG BERMASALAH. Faham tak? Maksudnya kedua-dua belah pihak menyembunyikan sesuatu. Di pihak kontraktor, mereka menyembunyikan kesilapan mereka manakala di pihak tuan rumah pula, mereka takut untuk menyuarakan ketidakpuashatian mereka. Apabila sesuatu bahagian kerja telah disiapkan, sudah tentu pindaan memerlukan kos tambahan. Saya sarankan anda berada di tapak projek setiap hari (setengah hari telah memadai) untuk 10 hari pertama.

No comments:

Post a Comment

Translate