Translate

Wednesday, May 10, 2017

Membina Bumbung | Minggu Ke-11


Kerja membina bumbung secara keseluruhannya mengambil masa 1 minggu. Cuaca begitu baik tidak hujan di sepanjang proses membina bumbung.






Ada satu sudut dibahagian bumbung yang tidak bersambung, dan bila aku tegur Tukang Said, dia kata "alaaah...itu tak mengapa...sudah kuat ituuuuu."
Aku malas nak bertegang urat dengan Tukang, aku cuma bertindak komplen kat kontraktor dan ayat aku pada kontraktor begini : 

minta ingatkan Tukang tentang kualiti kerja jgn diabaikan. Kita tak bercakap tentang kekuatan kayu tetapi lebih melihat kepada kualiti kerja. Umpamanya kalau roda kereta yang mempunyai 4 skru tetapi bila kita tukar tayar, Cina kedai hanya pasang balik 3 skru. Kita dah perasan dan dah tegur pasal 1 skru yang tak dipasang tapi bila Cina kedai tu kata "3 skru pun sudah kuat maaaa... tak perlu pasang 4."

Persoalannya - adakah kita boleh terima jawapan itu. Memang roda kereta takkan tercabut dengan hanya dipasang 3 skru yang diikat dengan kuat. BUKAN SOAL KEKUATAN DI SINI TETAPI LEBIH KEPADA KUALITI KERJA! 


Tulisan Italic kat atas tu adalah lebih kurang mesej aku kpd kontraktor. 

Katalah aku ada kedai tayar dan Tukang Said datang kedai aku tukar tayar, pastu aku pasang 3 skru aje. Kalau dia tanya kenapa tak pasang 4 skru balik? Aku akan jawab "...sini aku kasi tahu...3 skru sudah cukup kuat Mas, roda tidak bisa tercabuttttt....tak perlu 4 skru, lagipun bila tambah skru nanti roda jadi berat, kurang laju mobilnya dan petrolnya nanti tinggi." Agak-agaknya dia nak bayar aku ke kalau aku bagi jawapan macam tu?








Serentak dengan kerja membina bumbung, seorang mengopek papan lantai slab dan 2 orang mula menaikkan pasir ke tingkat atas.

No comments:

Post a Comment

Translate