Translate

Wednesday, May 10, 2017

Masalah Ubahsuai Rumah


Satu isu amat ditakuti oleh setiap orang apabila mula merancang untuk mengubahsuai rumah. Perkara utama yang sentiasa menghantui pemilik rumah ialah :
  • Mampukah projek ubahsuai rumah disiapkan dalam tempoh yang telah dipersetujui diantara pemilik rumah dan kontraktor.
  • Mampukah projek ubahsuai rumah disiapkan mengikut harga yang telah dipersetujui diantara pemilik rumah dan kontraktor.
Dua faktor di atas merupakan masalah ubahsuai rumah yang kerap didengari dan ianya adalah risiko yang perlu dihadapi oleh setiap pemilik rumah. Kebanyakan pemilik rumah masih boleh bertoleransi sekiranya projek terlewat dari jadual tetapi dalam hal yang berkaitan dengan faktor kewangan, selalunya pemilik rumah tidak dapat bertolak-ansur dengan kontraktor. Memanglah, ada kalanya kelewatan projek juga akan menyumbang kepada masalah kewangan. Sebagai contoh, sekiranya pemilik rumah terpaksa menyewa rumah lain untuk memudahkan kerja-kerja pengubahsuaian rumah, sudah tentulah kos sewaan rumah akan terus meningkat. Mungkin elok juga jika kos sewaan rumah ini ditanggung oleh kontraktor dan dinyatakan dalam dokumen sebutharga yang telah dipersetujui.

Graf hubungan antara kos projek dan tempoh kelewatan siap projek adalah adalah berkadar terus. Lebih lama tempoh lewat akan menyebabkan lebih tinggi kos projek secara keseluruhannya. Jadi dua faktor diatas saling berkait-rapat dengan masalah ubahsuai rumah.

Kontraktor mudah sahaja melemparkan tuala putih tanpa ada rasa penuh bertanggungjawab terhadap projek yang diuruskan. Kerapkali mereka dengan mudah menyatakan tentang kos binaan yang semakin meningkat. Bukankah peningkatan kos binaan ini telah diambilkira sewaktu proses memeterai perjanjian sebutharga? Mereka sepatutnya faham akan tempoh masa untuk disiapkan kebiasaannya sekitar 4 bulan dan tidak mungkin kos binaan meningkat dengan mendadak!

Walau seketat manapun kita memantau tahap siap sesebuah projek ubahsuai rumah, tidak akan menjamin diri pemilik rumah dari bebas daripada masalah ubahsuai rumah. Amalkan bayaran mengikut peringkat siap rumah untuk mengelakkan dari mengalami kerugian yang besar.

No comments:

Post a Comment

Translate